Riskhantering och övervakning
Titaniums verksamhet inom fondförvaltning,
förmögenhetsförvaltning och placeringstjänster är tillståndspliktig i Finland och noggrant övervakad av Finansinspektionen. Enligt för bolagets verksamhet gällande reglering, måste Titanium ha tillräckliga interna kontrollsystem och riskhanteringssystem i förhållande till verksamhetens omfattning.
Bolagets högsta ledning ansvarar för att säkerställa en effektiv och ändamålsenlig intern kontroll samt för upprättandet av en lämplig och effektiv riskhantering. Riskhanteringen ska omfatta alla delar av bolagets verksamhet och identifiera de centrala riskerna förknippade med dem. Styrelsen ansvarar för att fastställa och godkänna interna policyer och riktlinjer för riskhantering.
Compliance-funktion
Compliance-funktionens uppgift är att säkerställa att all bolagsverksamhet följer rådande lagstiftning, myndighetsföreskrifter och -anvisningar samt att bolagets interna regler och riktlinjer efterföljs. Den ansvarige för kontroll av regelefterlevnad (compliance officer) ser till att bolagets arrangemang kring riskhantering överensstämmer med gällandelagstiftning och att riskhanteringen sköts effektivt. Compliance-funktionen upprättar minst en gång per år en omfattande rapport över sin verksamhet och de observationer som gjorts, särskilt de åtgärder som vidtagits för att korrigera eventuella brister.
Intern revision
Den interna revisionens mål är att säkerställa att bolagets verksamhet överensstämmer med dess mål, principer och riktlinjer samt med de lagar och branschföreskrifter som reglerar bolagets operativa verksamhet och förvaltning. Den interna revisionen förser bolagets högsta ledning med för beslutsfattning nödvändig information, samt eftersträvar att agera i förebyggande syfte för att undvika lagöverträdelser, fel och missbruk. Interna revision rapporterar till styrelsen och ger minst en gång per år en sammanfattning av den interna revisionens verksamhet.
Rapportering av risker
Titanium rapporterar sina mest centrala risker i årsredovisningen och halvårsrapporterna. De risker som är kopplade till bolagets verksamhet och verksamhetsmiljö har även beskrivits i prospektet som publicerades i samband med noteringen på First Northden 21 september 2017.
Compliance-funktionens uppdrag
Compliance-funktionen har som uppgift att säkerställa att lagar, myndighetsföreskrifter, marknadens självreglering samt bolagets gällande, interna principer och riktlinjer följs. För att uppfylla detta uppdrag ser compliance officer bland annat till att ledningen är medveten om förändringar i regleringen och deras påverkan på bolaget. Compliance officer utbildar personalen om förändringar i reglerna och deras konsekvenser för interna riktlinjer, ger råd till personalen om hur regler och riktlinjer ska tillämpas i arbetet samt genomför granskningar för att övervaka efterlevnaden av reglerna.
Compliance-funktionen ger minst en gång per år till styrelsen en omfattande sammanställning av sin verksamhet och de observationer som gjorts inom alla bolagets verksamhetsdelar.